Regeringsleiders en ministers van 130 Aziatische, Afrikaanse, Oost-Europese en Latijns-Amerikaanse landen komen zondag naar Peking voor de ’Eén Gordel, Eén Weg’-top. Op de agenda: het Chinese Marshallplan voor de wereld.
Oscar Garschagen (nrc) ; 12 mei 2017
De eerste goederentrein vanuit Londen komt op 29 april aan in Yiwu, China.
‘En dáár komt de snelweg van West-China naar Europa. Begin volgend jaar kan je van hier doorrijden naar Rotterdam, is maar 10.000 kilometer”, grijnst Guo Jianbin, de op een na hoogste partijfunctionaris in Horgos in de Chinese provincie Xinjiang. Hij wijst naar de eens lege steppewegen, waar nu het spoor naar Europa glanst in de middagzon, een nieuwe stad verrijst en industrieterreinen worden aangelegd.
All roads lead to Beijing - A new side route
Heads of government and ministers of 130 Asian, African, East European and Latin American countries come to Beijing for Sunday's "One Gordel, One Way" Summit. On the agenda: the Chinese Marshall Plan for the world.
Oscar Garschagen (nrc) ; May 12, 2017
The first freight train from London will be on April 29 in Yiwu, China.
"And from there, we have this highway from western China to Europe. Beginning from next year, you can travel from here to Rotterdam, which is just 10,000 kilometers, " Guo Jianbin grins, the second-highest party official in Horgos in the Chinese Province Xinjiang. He points to the once empty steppes, where now the track heading to Europe, shining in the afternoon sun, a new city with rising status and there many industrial sites are being built.
Meer dan 2000 jaar geleden kampeerden hier, bij de oversteekplaatsen in de rivier de Ili, de karavanen van de Chinese en Arabische Zijderoute-handelaren. Al velen eeuwen geleden raakten de nederzettingen bedolven onder het zand. De enige kamelen zijn van koper en vormen samen met een paar herders een standbeeld in het zwaar bewaakte niemandsland tussen China en Kazachstan.
Een ijzeren muur van hekken, prikkeldraad en zwaarbewapende, ijskoud kijkende soldaten, scheidt hier Chinees Horgos van Kazachstaans Khorgos. Alleen in de afgeschermde zone, een bizarre gevangenis met tientallen winkelcentra waar het duurste bont, de nieuwste Gucci-tassen en Rolexen te koop zijn, kunnen Kazachen en Chinezen elkaar vrijelijk ontmoeten.
Horgos en Khorgos vormen samen een van de schakels in het nieuwe Chinese ‘Eén Gordel, Eén Weg’-project, het grootste ontwikkelingsprogramma in de economische geschiedenis van Azië en volgens sommige economen zelfs van de wereld (zie kader). Khorgos/Horgos heet een parel in die ‘gordel’ te zijn, want het is een van 900 projecten in Centraal- en Zuid-Azië, Afrika en Oost-Europa die door China worden gefinancierd en vaak ook worden gebouwd.
An iron wall of fences, barbed wire and heavily armed, ice-cold looking soldiers, separates Chinese Horgos from Kazakhstan Khorgos. Only in the sheltered zone, a bizarre prison with dozens of shopping centers where the most expensive fur, the latest Gucci bags and Rolexes are for sale, Kazakhs and Chinese can meet freely.
Horgos and Khorgos together form one of the links in the new Chinese 'One Gordel, One Way' project, the largest development program in Asia's economic history and according to some economists even from the world (see box). Khorgos / Horgos is called a pearl because it is one of 900 projects in Central and South Asia, Africa and Eastern Europe, funded by China and often built.
Al meer dan 1.000 miljard dollar hebben Chinese ontwikkelings- en staatsbanken gereserveerd voor de modernisering van de infrastructuur in de noordelijke en zuidelijke buurlanden en in Afrika en het Midden-Oosten. Daarvan is in 2015 en 2016 al 90,4 miljard dollar uitgegeven aan de aanleg van spoorwegen, havens, kerncentrales, vliegvelden en olie- en gasleidingen.
Talrijke projecten, zoals de spoorlijn van China naar Laos, havens en een kerncentrale in Pakistan en de pijpleidingen van Kazachstan naar China zijn al in volle gang of opgeleverd.
Over 1,000 billion dollars have China spent on development and for state banks reserved for the modernization of infrastructure in the northern and southern neighbors, and in Africa and the Middle East. Among this, USD 90.4 billion was spent in the construction of railways, ports, nuclear power stations, airports and oil and gas pipelines in 2015 and 2016.
Numerous projects, such as China's China to Laos, ports and a nuclear power plant in Pakistan, and the pipelines from Kazakhstan to China, have already been completed or completed.
Marshallplan voor Azië
De Nederlandse ex-Wereldbank-econoom Louis Kuijs, werkzaam bij Oxford Economics in Hongkong, snapt goed waarom ‘Eén Gordel, Eén Weg’ het Chinese Marshallplan voor Azië wordt genoemd. „Het is zelfs vele malen groter dan het Marshallplan waarmee de VS na de oorlog Europa opbouwde. Het gaat zeker voor groei zorgen in ontwikkelingslanden als de projecten goed bestuurd worden”, denkt Kuijs, die al vele jaren in China werkt en het onderscheid kan maken tussen partijpropaganda en droge feiten.
Marshall plan for Asia
Dutch ex-World Bank economist Louis Kuijs, working at Oxford Economics in Hong Kong, finds out why 'One Gordel, One Way' is called the Chinese Marshall Plan for Asia. "It is even many times bigger than the Marshall plan with which the US built Europe after the war. It's definitely a matter of growth in developing countries if projects are well-managed, "Kuijs thinks, who has been working in China for many years and distinguished between party propaganda and dry facts.
Als het tempo van Guo Jianbin en zijn teams in Horgos maatgevend is, dan krijgen de Centraal- en Zuid-Aziatische economieën de komende tien jaar een zeer krachtig elixer toegediend. In amper drie jaar heeft Guo een stad gebouwd voor inmiddels 30.000 bouwvakkers, handelaren, vervoerders, partijbazen, politiemannen en soldaten en hun families. Over enkele jaren wonen „in het Chinese Dubai” 200.000 mensen.
Aan Chinese zijde van de grens rukken de asfalteerders van de zesbaanse weg naar Europa langzaam op en in de verte, in de provincie Almaty, naderen de Kazachstaanse wegwerkers met zware Chinese grondverzetmachines en vrachtwagens. Rechts glanst het spoor dat China verbindt met West-Europa (via Rusland) en het Midden-Oosten (via Iran naar Turkije) in de middagzon. Het Chinese Horgos dijt dagelijks uit met nieuwe appartementengebouwen, kantoren en hotels van glas en marmer. Op de industrieterreinen verrijzen de grootste robotfabrieken van het land; ruimte is, net als kapitaal, hier geen probleem.
If the pace of Guo Jianbin and his teams in Horgos is remarkable, then the Central and South Asian economies will be given a very powerful elixir over the next ten years. In almost three years, Guo has built a city for now 30,000 construction workers, traders, carriers, party bosses, police officers and soldiers and their families. In a few years, "the Chinese Dubai" lives 200,000 people.
On the Chinese side of the border, the asphalt road users of the six-way road to Europe slowly accelerate, and in the distance, in the province of Almaty, the Kazakhstan road workers are approaching heavy Chinese earth moving machines and lorries. On the right, China's railways connect with Western Europe (via Russia) and the Middle East (via Iran to Turkey) in the afternoon sun. The Chinese Horgos thrives daily with new apartment buildings, offices and hotels of glass and marble. At the industrial sites, the country's largest robotic factories rise; Space, like capital, is not a problem here.
Het Kazachstaanse Khorgos is nog niet meer dan een haveloos gehucht, maar beschikt inmiddels wel over een „droge haven” met opslagruimte voor 500.000 containers. De containers worden met reusachtige kranen overgeladen van Chinese wagons met een wielbreedte van 1435 millimeter op Russische wagons die 82 millimeter wijder zijn, een erfenis van de Sovjet-Unie.
Plannen voor een paardenracebaan, een winkel- en uitgaanscentrum en sportfaciliteiten bestaan alleen nog op hoogglanzend papier. Met de bouw van fabrieken op een 5000 hectare groot industrieterrein wordt binnenkort begonnen dankzij een investering van 5 miljard dollar van de Chinese provincie Hubei. De Chinese fabrieken die hier gaan produceren hoeven geen belastingen en geen importheffingen op bouwmaterialen te betalen en kunnen straks vrijelijk hun producten afzetten in de Euraziatische Douane Unie van president Poetin.
De internationale scepsis over ‘Eén Gordel, Eén Weg’ is snel aan het wegebben. Het besef dat het niet om Chinese „opiumdromen” gaat, zoals een Japanse commentator sneerde, is ook doorgedrongen tot de EU en de wereld van pensioenfondsen, verzekeringsbedrijven en investeringsfondsen. Nederlandse exportbedrijven zijn zeer geïnteresseerd geraakt.
Kazakhstan Khorgos is no more than a hazy hamlet, but now has a "dry harbor" with storage space for 500,000 containers. The containers are loaded with huge cranes of Chinese wagons with a wheel width of 1435 millimeters on Russian wagons that are 82 millimeters wider, a legacy of the Soviet Union.
Plans for a horse race track, a shopping and entertainment center, and sports facilities only consist of high-gloss paper. Construction of factories on a 5000 hectare industrial site will start shortly due to a $ 5 billion investment from China's Hubei province. The Chinese factories that are going to produce here do not have to pay taxes and no import levies on building materials and can then freely ship their products into the Eurasian Customs Union of President Putin.
The international skepticism about 'One Gordel, One Way' is coming soon. The realization that it is not about Chinese "opium dreams", as a Japanese commentator sneaked, has also penetrated the EU and the world of pension funds, insurance companies and investment funds. Dutch export companies have become very interested.
Hoog tijd voor een grote internationale bijeenkomst, moet president Xi Jinping, wiens staf de centrale leiding heeft over ‘Eén Gordel, Eén Weg’, gedacht hebben. Hij heeft alle deelnemende landen en internationale financiële instellingen uitgenodigd zondag in Peking bij elkaar te komen. En zij namen de uitnodiging graag aan, want anno 2017 leiden alle wegen naar Peking. Nederland is slechts op ambtelijk niveau present op de grootste topconferentie ooit gehouden in China. Dat heeft in China bevreemding gewekt.
„Wij willen letterlijk en figuurlijk alle stenen op de weg opruimen. Landen zouden zich niet moeten opstellen als de tolpoorten van de wereldeconomie”, oreert Guo (58). Hij trekt hard van leer tegen protectionisten en verdedigt de zegeningen van de wereldhandel, net als zijn hoogste baas Xi Jinping. De rolverwisseling van communist naar kapitalist gaat hem niet moeilijk af.
Of ik op de Europa-boulevard in Horgos de borders met rode en gele tulpen heb gezien, vraagt de communist die gekleed is in het bewust sobere tenue de ville (zwart jack, wit overhemd, zwarte broek) van een hoog geplaatste partijfunctionaris. „Tulpen groeien recht omhoog, met de bloem naar de zon en de hemel. Dat willen wij ook in economisch opzicht bereiken met het Gordel-en Weg-project”, zegt Guo gepassioneerd. Hij staat erop zijn „nieuwste bron van trots” te laten zien en snelt vooruit in zijn dienstauto, een zwarte Audi 6. Het blijkt om een kathedraal-hoog douanegebouw voor het toekomstige wegverkeer te gaan. Het is een roomkleurig gedrocht dat associaties oproept met Chinese paleizen en Egyptische piramides. In zekere zin staat het gebouw symbool voor China’s verstrekkende ambities.
High time for a major international meeting, President Xi Jinping must whose staff has the central leadership on "One Gordel, One Way", should have thought. He has invited all participating countries and international financial institutions to meet in Beijing on Sunday. And they gladly accepted the invitation because by 2017 all roads lead to Beijing. The Netherlands is present only at the official level at the biggest summit ever held in China. That has caused embarrassment in China.
"We want to clear all the stones on the road literally and figuratively. Countries should not set themselves as the toll gates of the world economy, "oreert Guo (58). He draws hard from protection against protectionists and defends the blessings of world trade, like his highest boss Xi Jinping. The role of communist to capitalist does not make him difficult.
Whether I have seen the borders with red and yellow tulips on the Europe Boulevard in Horgos, the Communist who is dressed in the consciously sober tenue asks the ville (black jacket, white shirt, black pants) from a high-ranking party official. "Tulips grow straight up, with the flower to the sun and the sky. We also want to achieve that in economic terms with the Belt and Road project, "Guo says passionately. He aims to show his "latest source of pride" and speeds forward in his service car, a black Audi 6. It appears to be a cathedral-high customs building for future road traffic. It is a cream-colored pattern that calls associations with Chinese palaces and Egyptian pyramids. In a sense, the building is a symbol of China's ambitious ambitions.
Ook politieke invloed
Xi Jinpings ‘Eén Gordel, Eén Weg’ is gebaseerd op de eenvoudige vaststelling dat het tijdperk van onstuimige groei in China zelf zijn einde nadert. Toekomstige groei moet komen uit nieuwe afzetgebieden voor de overvloed aan Chinese producten en technologieën (treinen, vliegtuigen, chips, robots, kerncentrales). Probleem voor China is dat in omringende Centraal-Aziatische en Zuid-Aziatische landen de infrastructuur onderontwikkeld is en deze ontwikkelingslanden niet in staat zijn zelf nieuwe netwerken te bouwen. Dat geldt ook voor Afrika.
„Door daar grootschalig te investeren creëert China groei. Ik moet zeggen dat de logica erg overtuigend is. We zien dat al gebeuren in Pakistan, waar China macro-economisch gezien goede resultaten boekt”, aldus econoom Louis Kuijs. Uiteraard kan er nog van alles misgaan, maar daar weten Chinese bestuurders na 35 jaar ontwikkeling van het moederland wel mee om te gaan, denkt hij.
Natuurlijk heeft China ook politieke oogmerken. Met de investeringen groeit de invloed van China in Azië en worden buurlanden in Chinese sferen gezogen. Ten koste van de VS, dat spreekt. De bedoeling van de grote top in Peking is de zorgen over oprijzend, assertief China weg te masseren, vooral bij de buurlanden met claims in de Zuid-Chinese Zee én bij Rusland.
Also political influence
Xi Jinpings 'One Belt, One Way' is based on the simple finding that the era of turbulent growth in China itself is approaching its end. Future growth should come from new outlets for the abundance of Chinese products and technologies (trains, aircraft, chips, robots, nuclear power plants). Problem for China is that infrastructure in the surrounding Central Asian and South Asian countries is underdeveloped and these developing countries are unable to build new networks themselves. This also applies to Africa.
"By investing heavily in investing China is growing. I have to say that the logic is very convincing. We see that already happening in Pakistan, where China is making macro-economic results, "said economist Louis Kuijs. Of course, everything can go wrong, but after that, Chinese executives know how to go about developing the mother country after 35 years, he thinks.
Of course, China also has political objectives. With the investment, China's influence in Asia grows and neighboring countries are attracted to Chinese spheres. At the expense of the US, that speaks. The intention of the Beijing Summit is to worry about raising China's massive assertive, especially in neighboring countries with claims in the South China Sea and Russia.
Uitgekeken wordt naar de reactie van de Russische leider Poetin, die heeft moeten toezien hoe China inmiddels de grootste investeerder is geworden in Centraal-Azië, zijn achtertuin. Veel weerwerk kan Poetin, die over een zwaar verzwakte economie gaat, Xi trouwens niet bieden.
De Chinese investeringen in de noordelijke buurlanden hebben niet alleen economische oogmerken. In ruil verwacht China, behalve grote orders voor Chinese bouwbedrijven, ook actieve hulp bij het bestrijden van terrorisme.
China is bevreesd voor de terugkeer van Oeigoerse, Kazachstaanse en Kirgizische IS-jihadisten uit het Midden-Oosten naar Xinjiang. De provincie beslaat eenvijfde van Chinees grondgebied en is inmiddels omgebouwd tot een fort met duizenden checkpoints en militaire kampementen. Op het dak van een vijfsterrenhotel in aanbouw in Horgos staan zelfs sluipschutters. Het paspoort van een West-Europese bezoeker wordt veelvuldig en argwanend bestudeerd en de stempels worden op echtheid bevingerd. Vrij reizen is zeker voor niet-Han-Chinezen onmogelijk geworden.
Looking forward to the response of Russian leader Putin, who has had to watch how China has become the biggest investor in Central Asia, now its backyard. In fact, much weather, Putin, who is in a heavily weakened economy, can not offer Xi.
Chinese investment in the northern neighbors not only has economic objectives. In return, China, in addition to major orders for Chinese construction companies, also expects active aid in combating terrorism.
China is afraid of returning from the Middle East, Uzbek, Kazakh and Kyrgyz Islamic jihadists to Xinjiang. The province occupies one fifth of Chinese territory and has now been transformed into a fort with thousands of checkpoints and military camps. On the roof of a 5-star hotel under construction in Horgos there are even snipers. The passport of a Western European visitor is studied extensively and suspiciously and the stamps are enforced. Free travel has certainly become impossible for non-Han-Chinese.
„De situatie in Xinjiang is gespannen en wij willen iedereen een gevoel van veiligheid geven”, erkent partijbaas Guo. Hij weet dat er geen Chinese investeerder zijn kant uit komt als er niet op iedere hoek een politiepost staat en het leger niet zichtbaar patrouilleert, dag en nacht.
De lokale bevolking behoort tot de Oeigoerse minderheid die door de Han-Chinezen na een grote reeks aanslagen diep wordt gewantrouwd. De islamitische Oeigoeren mogen hier geen lange baarden dragen; sluiers, hoofddoeken en nikabs zijn streng verboden. Bij iedere moskee staat politie. Oeigoeren die zich niet aan de kledingvoorschriften houden, wacht verbanning uit de regio of, erger nog, de gevangenis.
Aan de Kazachstaanse zijde van de grens, bereikbaar na vijf uur wachten op de terugkeer van lunchende douaniers, zijn het juist de Chinezen die zorgen baren. „Zij lachen vriendelijk naar je, terwijl ze tegelijkertijd je baan stelen”, zegt Nusel Zhanat, uitbaatster van een hotelletje in Zharkent. Het stadje, op veertig kilometer van de grens, is blijven steken in de tijd van de Sovjet-Unie, zo slecht zijn de wegen, zo sjofel zijn de mensen gekleed. Zeker vergeleken met modern China. Drie avontuurlijke studenten uit Peking die naar Moskou liften, worden door haar hoogst onbeschoft behandeld.
Bij Khorgos Gateway, het bedrijf dat de containers van oost naar west en omgekeerd overlaadt, hoeven Chinese investeerders daar niet bang voor te zijn. „Wij rollen de rode loper voor hen uit, zij zijn zeer welkom, wij hebben hen hard nodig voor de ontwikkeling van onze speciale economische zone”, zegt Asset Seisenbeck, commercieel directeur, die na zijn studietijd (financiële economie) in Shanghai, vloeiend Chinees spreekt.
"The situation in Xinjiang is tense and we want to give everyone a sense of security," acknowledges party boss Guo. He knows there is no Chinese investor's side if there is no police station at all, and the army does not patronize the day and night.
The local population belongs to the Ugandan minority who is deeply accustomed to the Han-Chinese by a large series of attacks. The Islamic Uighurs may not carry long bears here; Veils, headsets and nikabs are strictly forbidden. At every mosque is a police station. Owigans who do not comply with the clothing regulations are waiting for a ban from the region or, worse still, the prison.
On the Kazakhstan side of the border, reachable after five o'clock waiting for the return of lunchtime customs, it is precisely the Chinese who take care. "They smile kindly to you while stealing your job at the same time," said Nusel Zhanat, a builder of a hotel in Zharkent. The town, about forty kilometers from the border, has been stuck in the time of the Soviet Union, so bad are the roads, so shabby are the people dressed. Certainly compared to modern China. Three adventurous students from Beijing who travel to Moscow are treated very rude by her.
At Khorgos Gateway, the company that overloads the containers from east to west and vice versa, Chinese investors do not need to be afraid. "We roll out the red carpet for them, they are very welcome, we need them hard for the development of our special economic zone," says Asset Seisenbeck, commercial director, who, after studying in Shanghai's financial economics, fluent Chinese Speaks.




No comments:
Post a Comment